1. Hamsík M. The relief decoration of Medieval painting--pastiglia: origin and technique. Umeni. 1992;40(2):100-7.
2. Yorke J. Dictionary of Art. Ed. Jane Turner. London: Macmilan Publishers Limited; Vol. 24; 1998.
3. Wetherall. History and Techniques of Composition. In Book Gilding and Surface Decoration. London: U.K. Institute for Conservation; 1991: 26-29.
4. Bomford D, Dunkerton J, Roy A. Italian Painting before 1400. London: National Gallery Press; 1990.
5. Frinta MS. Raised Gilded Adornment of the Cypriot Icons, and the Occurrence of the Technique in the West. Gesta. 1981 Jan 1;20(2):333-47. [
DOI:10.2307/766942]
6. Golombek L, Wilber D. The Timurid Architecture of Iran and Turan. Translated by Afsar K. and Kiani M.Y. Tehran: Publication of Cultural Heritage Organization; 1995. [in Persian][گلمبک لیزا، ویلبر دونالد. معماری تیموری در ایران و توران. ترجمۀ کرامتالله افسر و محمدیوسف کیانی. تهران: انتشارات سازمان میراث فرهنگی؛ 1374.]
7. Aqajani H. Painting Restorations (2). Asar Journal; 1980; 2, 3, 4: p. 160-175. [in Persian][آقاجانی حسین. تعمیرات نقاشی (2). مجلۀ اثر؛ 1359؛ 4،3،2: ص. 160-175.]
8. Karimzadeye Tabrizi M.A. Biography and works of Old Iranian painters and some celebrities of Indian and Ottoman painters. Tehran: Mostofi Publications; 1997.[کریمزاده تبریزی محمدعلی. احوال و آثار نقاشان ایران قدیم و برخی از مشاهیر نگارگر هنر و عثمانی. تهران: انتشارت مستوفی؛ 1376.]
9. Mayel-Heravi N. Book Designing in Islamic Culture. Mashhad: Astan Quds Razavi Research Foundation; 1993. [in Persian][مایلهروی نجیب. کتابآرایی در تمدن اسلامی. مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی؛ 1372.]
10. Holakooei P, Abed-Esfehani A, Samanian S. Aslani H. A Technological Study on the Pastiglia of Gilded Substrates at Safavid Period in Isfahan (Based on the Pastiglias of Ali-Qapoo, Chehel-Sotun and Hasht-Behesht). Journal of Art University; 2008; 2: 37-56. [in Persian][هلاکویی پرویز، عابد اصفهانی عباس، سامانیان صمد، اصلانی حسام. بررسی فنی لایهچینی تزئینات طلاچسبانی دورۀ صفوی در اصفهان (باتکیه بر لایهچینیهای عالیقاپو، چهلستون و هشتبهشت). نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی، دوفصلنامۀ دانشگاه هنر؛ 1387؛ 2: 37-56.]
11. Nadolni J. The Techniques and Use of Gilded Relief Decoration by Northern European Painters, c. 1200-1500. London: University of London; 2000. [Unpublished PhD thesis]
12. Bonaduce I, Colombini MP, Diring S. Identification of garlic in old gildings by gas chromatography-mass spectrometry. Journal of Chromatography A. 2006 Feb 24;1107(1-2):226-32. [
DOI:10.1016/j.chroma.2005.12.053]
13. Colombini MP, Modugno F, Giacomelli M, Francesconi S. Characterisation of proteinaceous binders and drying oils in wall painting samples by gas chromatography-mass spectrometry. Journal of Chromatography A. 1999 Jun 18;846(1-2):113-24. [
DOI:10.1016/S0021-9673(99)00344-1]
14. Colombini MP, Modugno F, Fuoco R, Tognazzi A. A GC-MS study on the deterioration of lipidic paint binders. Microchemical Journal. 2002 Oct 1;73(1-2):175-85. [
DOI:10.1016/S0026-265X(02)00062-0]
15. Colombini MP, Modugno F. Characterisation of proteinaceous binders in artistic paintings by chromatographic techniques. Journal of Separation Science. 2004 Feb;27(3):147-60. [
DOI:10.1002/jssc.200301625]
16. Colombini MP, Andreotti A, Bonaduce I, Modugno F, Ribechini E. Analytical strategies for characterizing organic paint media using gas chromatography/mass spectrometry. Accounts of chemical research. 2010 Jun 15;43(6):715-27. [
DOI:10.1021/ar900185f]
17. Lluveras A, Bonaduce I, Andreotti A, Colombini MP. GC/MS analytical procedure for the characterization of glycerolipids, natural waxes, terpenoid resins, proteinaceous and polysaccharide materials in the same paint microsample avoiding interferences from inorganic media. Analytical chemistry. 2010 Jan 1;82(1):376-86. [
DOI:10.1021/ac902141m]
18. Degano I, Modugno F, Bonaduce I, Ribechini E, Colombini MP. Recent advances in analytical pyrolysis to investigate organic materials in heritage science. Angewandte Chemie International Edition. 2018 Jun 18;57(25):7313-23. [
DOI:10.1002/anie.201713404]
19. Tenorio AL, La Nasa J, Ferriani B, Colombini MP, Modugno F. The chemistry of pastels: Investigation of the organic materials in a drawing by Umberto Boccioni. Journal of Cultural Heritage. 2019 Jan 1;35:235-41. [
DOI:10.1016/j.culher.2018.12.009]
20. Arjonilla P, Dominguez-Vidal A, Correa-Gomez E, Rubio-Domene R, Lluveras-Tenorio A, Ayora-Cañada MJ, Colombini MP. Characterization of organic materials in the decoration of ornamental structures in the Alhambra monumental ensemble using gas-chromatography/mass spectrometry (GC/MS). Microchemical Journal. 2018 Jul 1;140:14-23. [
DOI:10.1016/j.microc.2018.03.036]
21. Bonaduce I, Blaensdorf C, Dietemann P, Colombini MP. The binding media of the polychromy of Qin Shihuang's Terracotta Army. Journal of Cultural Heritage. 2008 Jan 1;9(1):103-8. [
DOI:10.1016/j.culher.2007.08.002]
22. Bonaduce I, Ribechini E, Modugno F, Colombini MP. Analytical approaches based on gas chromatography mass spectrometry (GC/MS) to study organic materials in artworks and archaeological objects. Topics in Current Chemistry. 2016 Feb 1;374(1):6. [
DOI:10.1007/s41061-015-0007-x]
23. Devièse T, Ribechini E, Castex D, Stuart B, Regert M, Colombini MP. A multi-analytical approach using FTIR, GC/MS and Py-GC/MS revealed early evidence of embalming practices in Roman catacombs. Microchemical Journal. 2017 Jul 1;133:49-59. [
DOI:10.1016/j.microc.2017.03.012]
24. Huspian Sh. Architecture of Isfahan's Churches. Peyman Quarterly Periodical Journal; 2007; 40. [in Persian][هوسپیان شاهن. معماری کلیساهای اصفهان. فصلنامه فرهنگی پیمان؛ 1386؛ 40.]
25. Carswell J. New Julfa the Armenian Churches and other Buildings. Oxford: Clarendon Press; 1968.
26. Haghnazarian A. Armenian Churches of Isfahan's New Julfa. Tehran: Farhangestan-e Honar; 2006. [in Persian][حق نظریان آرمن. کلیساهای ارامنۀ جلفای نو اصفهان. تهران: فرهنگستان هنر؛ 1385.]
27. Hamzavi Y. Finding and Old Inscription in Vank (Surp Amenaprgich) Cathedral in Isfahan. Bi-annual Journal of Restoration Science and Cultural Heritage; 2014; 4: p.49-58. [Original in Persian with English Abstract][حمزوی یاسر. کشف کتیبهای کهن در کلیسای وانک (سورپ آمناپرگیچ) اصفهان. دوفصلنامه تخصصی دانش مرمت و میراث فرهنگی؛ 1393؛ 4: ص. 49-58.]
28. Ashjian M.V. Album All Saviours Cathedral New Julfa, Iran. A Publication of the Diocesan Council of Armenians in Iran and India; 1975.
29. Qukasian H. Vank Cathedral of Isfahan's Julfa. Armaghan Journal; 1972; 11, 12: p.800-4. [in Persian][قوکاسیان هراند. کلیسای وانک جلفای اصفهان. مجلۀ ارمغان؛ 1351؛ 11، 12: ص. 800-4.]
30. Vandenabeele P, Wehling B, Moens L, Edwards H, De Reu M, Van Hooydonk G. Analysis with micro-Raman spectroscopy of natural organic binding media and varnishes used in art. Analytica Chimica Acta. 2000 Feb 29;407(1-2):261-74. [
DOI:10.1016/S0003-2670(99)00827-2]
31. Cornelis K. Manual of mineralogy.Translated by Farid M, Modaberi S. Tehran: iup; 2007.[کلاین کرنلیس. راهنمای کانیشناسی. ترجمه. مر فرید، مدبری سروش. تهران: مرکز نشر دانشگاهی تهران؛ 1386.]
32. Colombini M.P, Gautier G. GC/MS in the characterization of Protein Paint Binders. In: Colombini M.P, Modugno F, Editors. Organic Mass Spectroscopy in Art and Archaeology. United Kingdom: Wiley, 2009: p. 237-59. [
DOI:10.1002/9780470741917.ch9]
33. Taft W, Mayer J.W. The Science of Paintings. New York: Springer; 2000. [
DOI:10.1007/b97567]
34. Karimy A.H. Traditional varnishes in the history of Persian Painting. Specialized course on the conservation of historical, cultural and artistic monuments using organic and inorganic coatings; 2013: p. 1-12.[کریمی امیرحسین. پوششدهندههای سنتی مورد استفاده در نقاشی ایران. دورۀ آموزشی- تخصصی حفاظت آثار و بناهای تاریخی، فرهنگی و هنری بااستفاده از پوششهای آلی و معدنی؛ 1392: ص. 1-12.]
35. Bonaduce I, Andreotti A. Py-GC/MS of Organic Paint Binders. In: Colombini M.P, Modugno F, Editors. Organic Mass Spectroscopy in Art and Archaeology. United Kingdom: Wiley, 2009: p. 303-26. [
DOI:10.1002/9780470741917.ch11]
36. Colombini M.p, Modugno F, Ribechini E. GC/MS in the Characterization of Lipids. In: Colombini M.P, Modugno F, Editors. Organic Mass Spectroscopy in Art and Archaeology. United Kingdom: Wiley, 2009: p. 191-213. [
DOI:10.1002/9780470741917]
37. Kleiner L.M. Binding Media, Varnishes & Adhesives Artist's materials. Translated by Farahmand-e borujeni H. Isfahan: Goldasteh Publications; 2009.[کلاینر لیلیان ماسشلین. خواص مواد برای هنرمندان: چسبها و جلاهای طبیعی. ترجمه: فرهمند بروجنی حمید. اصفهان: انتشارات گلدسته؛ 1388.]
38. Colombini M.P, Modugno F. Organic Materials in Art and Archaeology. In: Colombini M.P, Modugno F, Editors. Organic Mass Spectroscopy in Art and Archaeology. United Kingdom: Wiley, 2009: p. 3-36. [
DOI:10.1002/9780470741917]
39. Nemati-babaylou A, Azadi M, Najafi F, Mohammadi-Achachlouie. Kaman Oil; Imitation, Innovation of Localisation? The first international Conference on Arts and Crafts in Iranian-Islamic Culture and Civilization: Declining arts in focus; 2016: 1-11. [in Persian][نعمتی بابایلو علی، آزادی مهرناز، نجفی فرهود، محمدی آچاچلوئی محسن. روغن کمان؛ تقلید، ابداع یا بومیسازی؟. نخستین همایش بینالمللی هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی با تأکید بر هنرهای رو به فراموشی؛ 1395: ص. 1-11.]
40. Mishmastnehi M. The Application of Crystallographic Interpretation on Technical Study of Gypsum-Based Historical Materials (Case studies of stucco decoration of Kuh-e Khwaja and Gypsum Mortars from Shadiakh and Alamut). JRArch, 2015; 2: 1-14. [Original in Persian with English Abstract]
10.29252/jra.1.2.1[میشمستنهی مسلم. کاربرد تحلیلهای بلورشناسی در مطالعات فنی آثار تاریخی گچی (مطالعه موردی گچبری کوه خواجۀ سیستان، ملات گچ شادیاخ نیشابور و ملات گچ قلعه الموت قزوین). پژوهه باستانسنجی، 1395؛ 2: ص. 1-14.] [
]
41. Hamzavi Y, Sardari A.M. Investigation of Natural ad Industrial Stabilizer for Usage in Stucco Decoration in Seti Fatima Mosoleum. The First Symposium of Material Science and Conservation of Cultural- Historical Heritage; 2012: p. 1-15. [Original in Persian with English Abstract][حمزوی یاسر، سرداری علی محمد. استفاده از آنالیزهای دستگاهی جهت فن شناخت تزئینات گچی بقعه ستی فاطمه. نخستین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی تاریخی؛ 1390: ص. 1-15.]