بررسی نقوش هندسی دوبعدی از نوع گره چینی و روش‌های دیگر رمزدار بر روی سطوح کاشی‌کاری‌های باستانی و تطبیق آن با نقوش شبکه‌های سه‌بعدی در آرایش‌یابی‌های اتم‌ها در مواد جامد بلورین - پژوهه باستان سنجی
سال 7، شماره 2 - ( 1400 )                   سال 7 شماره 2 صفحات 208-197 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alavi M. Investigation of Two-Dimensional Geometric Patterns of Knot Arangements and other Cryptographic Methods on the Surfaces of Ancient Tiles (Kashis) and its Adaptation to Three-Dimensional Arrangement of Atoms in Crystalline Solids. JRA. 2021; 7 (2) :197-208
URL: http://jra-tabriziau.ir/article-1-314-fa.html
علوی مهدی. بررسی نقوش هندسی دوبعدی از نوع گره چینی و روش‌های دیگر رمزدار بر روی سطوح کاشی‌کاری‌های باستانی و تطبیق آن با نقوش شبکه‌های سه‌بعدی در آرایش‌یابی‌های اتم‌ها در مواد جامد بلورین. پژوهه باستان سنجی. 1400; 7 (2) :208-197

URL: http://jra-tabriziau.ir/article-1-314-fa.html


دانشکده شیمی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، m.alavi@Sci.ui.ac.ir
چکیده:   (521 مشاهده)
هنر و فنون کاشی‌کاری رنگارنگ در گنبدها، کتیبه‌ها، مناره‌های مساجد، بناها و آثار تاریخی به‌جامانده از دوران باستان، سند ارزشمند و مهمی در تزئینات معماری قدیمی ایران است. ریاضی‌دانان، طراحان و مجریان باستان، از روش‌های هندسی گره چینی، یزدی‌بندی، مقرنس و روش‌های دیگر، با استفاده از چید‌مان هندسی توسط اشکال مربع، مربع مورب، لوزی و روش‌های دیگر نظیر «هم نسبتی مربع با دایره» با اصطلاح «ماندالا» استفاده نموده‌اند. شناسایی و تولید واحدهای اولیه نقوش «نقش‌مایه‌ها» از قرن‌ها پیش آغاز شده و شامل واحدهای هندسی در دو بعد است. این نقوش در دوران مختلف تاریخی، توسط هندسه‌دانان و طراحان تکامل یافته است. این موضوع مشخص است که قوانین ریاضی – هندسی در همه دوران گذشته در نقوش ثابت باقی مانده است. این بدان معنی است که قوانین قرینه‌سازی، دارای یک منشأ اصلی هستند، به‌طوری‌که در دوران مختلف تاریخی هم دارای شکلی ثابت بوده‌اند. از طرفی هم‌ترازی، تعادل و تقارن، لازم و ملزوم یکدیگرند. هندسه در دوران باستان برای اندازه‌گیری سطوح ساختمان‌ها و زمین‌های کشاورزی مورداستفاده قرار گرفته است. در ترتیب نقش‌های منظم، از نقطه، پاره‌خط، زاویه، دایره، مربع و مثلث در تولید نقوش دوبعدی استفاده شده است. در این پژوهش، ضمن بررسی نقوش هندسی کاشی‌کاری‌های باستانی، با استفاده از روش‌های تصویری دوبعدی و تطبیق آن با دانش تقارنی مورداستفاده در ساختار مواد جامد کریستالین شامل نقش‌بندی اتم‌ها در شبکه سه‌بعدی و دوبعدی و تک‌بعدی اتم‌ها، مشخص شد که هر دو نوع آرایش‌یابی‌ها، از قوانین و دانش اصلی تقارنی پیروی می‌کنند.
 
 
متن کامل [PDF 1925 kb]   (250 دریافت)    
یاداداشت علمی: دیدگاه، دورنما، نقطه نظر | موضوع مقاله: باستان سنجی
دریافت: 1400/8/20 | پذیرش: 1400/9/30 | انتشار: 1400/10/4 | انتشار الکترونیک: 1400/10/4

فهرست منابع
1. Bookhart Titus. Traditional cosmology. Returned by Hassan Azarkar. Tehran. Wisdom. Published 2010. [in Persian] [بورکهات تیتوس. جهان شناسی سنتی. برگردان حسن آذرکار. تهران: حکمت؛ چاپ اول 1389.]
2. Rajabnia Massoud. Islamic Art. Tehran. Radio and Television of the Islamic Republic of Iran. Second Edition 2015. [in Persian] [رجب نیا مسعود. هنر اسلامی. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران: چاپ دوم 1393.]
3. Pope A. Mastepieces of Persian Art. Eric Schroeder. Dryden Press; 1945.
4. Laue, Max von Ann. phys. (Berlin) 524, No.5.A83-A85.2012. [DOI:10.1002/andp.201200724]
5. Sackler. Arthur, M. A New Look at ancient Iranian Ceramics Mc Clung Museum, http: ww. Sakler. Org 1984.
6. Andrew J. Safavied Iran: Rebirth of a Persian Empire. Tauris; 2006.
7. Wit and wine: A New Look at Ancient Iranian Ceramics from the Arthur M. Sackler Fundation, Org. by: Berkshire Museum 39 Pittsfiel 2005.
8. Mollers D. Der Islamische Einfluss auf Glass und keramik in Asia. No.4. London; 1992. [in Germany]
9. Rhodes, Daniel,Clay and Glazes for pottery. Radnor. Pa: Chlton Book company 1973.
10. Rome'de l'lsle: Crystallographie, Seconde Edition. 4 vols; 1983.
11. Wells A. F. Structure Inorganic Chemistry 5th ed. Oxford University press; 1984.
12. Ghodsi Yazdi Faezeh. Geometry of designs 2. Tehran: Office of Educational Publishing supervision:2006. [in Persian] [قدسی یزدی فایزه. هندسه نقوش 2. تهران: اداره نظارت بر نشر آموزشی، 1385]
13. Soller, W. Logical Symbols for Point Symmetry Groups. American Mineralogist 19(a)412. 1934.
14. Ewald, Ann. Phys. Berlin 44.257-282 1914. [DOI:10.1002/andp.19143491005]
15. Holt, R. and Winston. Crystallography and Crystalchemistry. Stereorgraphic Projection. F.D. 1971.
16. Maher al Naqsh Mahmoud. Design and execution of roles in Iranian tiles. Abbasi Museum, fifth period; 1993. [in Persian] [ماهر النقش محمود. طرح و اجرا نقش در کاشی کاری های ایران. موزه عباسی، دوره پنجم؛ 1362]
17. Schoenflies, A. Krystalsystem and kristalstrukture verlag B.C. Leipsig; 1891. [in Germany]
18. Sands D E. Crystal System and Geometry. Introduction to Crystallography- Min. Newyork: Dover, publication Inc.54. 1993.
19. Alavi M. Kashis Serching for Attent with the Research to the Ancient Iran. Sience and Tech. Iran: Jahad Daneshgahi. 98. 2011. [in Persian]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهه باستان سنجی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research on Archaeometry

Designed & Developed by : Yektaweb