نیت مندی و ارتباط آن با رنگ های به کار رفته در دیوارنگاره‌های درباری قاجار - پژوهه باستان سنجی
سال 5، شماره 1 - ( 1398 )                   سال 5 شماره 1 صفحات 41-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani G, Hosseini M. Intention and its Relation with Colors Used in Royal Qajar Mural Painting. JRA 2019; 5 (1) :31-41
URL: http://jra-tabriziau.ir/article-1-171-fa.html
رحمانی غلامرضا، حسینی مهدی. نیت مندی و ارتباط آن با رنگ های به کار رفته در دیوارنگاره‌های درباری قاجار . پژوهه باستان سنجی. 1398; 5 (1) :31-41

URL: http://jra-tabriziau.ir/article-1-171-fa.html


1- دانشگاه هنر اصفهان ، r.rahmani@richt.ir
2- دانشگاه هنر تهران
چکیده:   (3493 مشاهده)
از قرن نوزدهم به بعد و با پیشرفت و ارتقاء مطالعات علمی این امکان برای حفاظتگران حرفه‌ای فراهم شد که از روش‌های تحلیلی و آزمایشگاهی برای شناسایی مواد مورداستفاده و خاص هر هنرمند در بررسی آثار تاریخی و هنری بهره‌مند شوند. تأکید بر به‌کارگیری دانش شیمی و فیزیک به‌تدریج سبب شد تا رویکردی نوین در حوزه شناخت دیوارنگاره‌ها شکل بگیرد. یکی از این رویکردهای جدید درک نیت هنرمند از طریق بررسی‌های علمی و در حوزه‌ی شناخت انتخاب مواد و شیوه‌ی اجرای کار است. برای دستیابی به این هدف و تعبیر معنای دیوارنگاره‌ها، یکی از متداول‌ترین روش‌ها در حال حاضر کمک‌گیری از علوم طبیعی در شناسایی و بیان ویژگی‌های مختلف دیوارنگاره‌ها است. بر همین مبنا در این پژوهش از طیف‌سنجی زیر قرمز تبدیل فوریه (FT-IR) با هدف شناسایی مواد تشکیل‌دهنده رنگ‌های به‌کاررفته در دیوارنگاره‌های درباری دوره قاجار استفاده‌شده است. نتایج حاصل از مطالعات انجام‌گرفته بر روی دو دیوارنگاره اتاق نقاشی کاخ گلستان و صف سلام فتحعلی شاه انتقالی به کاخ نگارستان تهران نشان می‌دهد که هنرمند دوره قاجار با توجه به جایگاه و اهمیت این دیوارنگاره‌ها از روی آگاهی کامل رنگ‌ها را انتخاب کرده است. بررسی منابع موجود از نگاه نظریه نیت‌مندی در مورد دیوارنگاره‌های دوره قاجار و همچنین انجام مطالعات آزمایشگاهی بر روی دو دیوارنگاره مذکور و تجزیه‌وتحلیل کمی و کیفی نتایج آن‌ها رویکرد جدیدی را برای نخستین بار در بررسی تأثیر نیت هنرمند و ارتباط آن با رنگ‌های به‌کاررفته در دیوارنگاره ‏های درباری دوره قاجار در این مقاله مطرح می‌سازد.
متن کامل [PDF 1058 kb]   (1186 دریافت)    
یاداداشت علمی: پژوهشي | موضوع مقاله: دانش حفاظت
دریافت: 1397/12/27 | پذیرش: 1398/4/1 | انتشار: 1398/4/10 | انتشار الکترونیک: 1398/4/10

فهرست منابع
1. Stout GL. The care of pictures. 1975 May.
2. The Burlington Magazine for Connoisseurs. Editorial: The problem of cleaning. Burlington Magazine Publications Ltd; 1947.
3. Brandi C. The cleaning of pictures in relation to patina, varnish, and glazes. Burlingt Mag 1949;91:183-8.
4. Maclaren N, Werner A. Some factual observations about varnishes and glazes. Burlingt Mag 1950;92:189-92.
5. Gombrich EH. Dark varnishes: variations on a Theme from Pliny. Burlingt Mag 1962;104:51-5.
6. Pakbaz R. Iranian painting from the beginning to the present. 9th ed. Tehran: Zarin Publication; 2012. [in Persian][پاکباز رویین. نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: نشر زرین؛ 1389.]
7. Shafie zade P, Rajabi M. Royal (Formal) painting of Qajar, Glory of picture show. Negare 2000:58-70. [in Persian][شفیع زاده پریناز، محمدعلی رجبی. نقاشی‏های درباری (رسمی) قاجار، نمایش شکوه تصویر. مجله نگره 1387: 58-70.]
8. Aghdashloo A. Years of fire and snow (selected conversations between 1992-2000). Tehran: Siamak book, Atiye publishing; 2000. [in Persian][آغداشلو آیدین. سالهای آتش و برف (برگزیده گفتارها و گفتگو ها1370- 1378). تهران: کتاب سیامک و نشر آتیه؛ 1378.]
9. Maskoob S. About the history of Qajar painting. Iran Name Mag Found Iran Stud 2009:405-22. [in Persian][مسکوب شاهرخ. درباره‏ی تاریخ نقاشی قاجار. مجله ایران نامه شماره67، بنیاد مطالعات ایران 1378: 405-422.]
10. Vahur S, Teearu A, Leito I. ATR-FT-IR spectroscopy in the region of 550-230 cm− 1 for identification of inorganic pigments. Spectrochim Acta Part A Mol Biomol Spectrosc 2010;75:1061-72. [DOI:10.1016/j.saa.2009.12.056] [PMID]
11. Cennini C d'Andrea. The craftsman's handbook, translation of Il libro dell'arte 1960.
12. Osticioli I, Mendes NFC, Nevin A, Gil FPSC, Becucci M, Castellucci E. Analysis of natural and artificial ultramarine blue pigments using laser induced breakdown and pulsed Raman spectroscopy, statistical analysis and light microscopy. Spectrochim Acta Part A Mol Biomol Spectrosc 2009;73:525-31. [DOI:10.1016/j.saa.2008.11.028] [PMID]
13. Casini A, Lotti F, Picollo M, Stefani L, Aldrovandi A. Fourier transform interferometric imaging spectrometry: a new tool for the study of reflectance and fluorescence of polychrome surfaces. Conserv. Sci. 2002 Pap. from Conf. held Edinburgh, Scotl. 22-24 May 2002, 2003, p. 249-53.
14. Mounier A, Le Bourdon G, Aupetit C, Lazare S, Biron C, Pérez-Arantegui J, et al. Red and blue colours on 18th-19th century Japanese woodblock prints: in situ analyses by spectrofluorimetry and complementary non-invasive spectroscopic methods. Microchem J 2018;140:129-41. [DOI:10.1016/j.microc.2018.04.023]
15. Adibi H, Ansari A. Sociology Theories. Tehran: Danje; 2002. [in Persian][ادیبی حسین، انصاری عبدالمعبود. نظریه‌های جامعه‌شناسی. تهران: دانژه؛ 1383.]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهه باستان سنجی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research on Archaeometry

Designed & Developed by : Yektaweb