Journal of Research on Archaeometry
پژوهه باستان سنجی
JRA
Literature & Humanities
http://jra-tabriziau.ir
1
admin
2476-4647
2476-4639
10.52547/jra
8475
-
-
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
6
2
online
1
fulltext
fa
ساختارشناسی لایهچینی آرایههای طلاکاری کلیساهای وانک و بیتلحم اصفهان
Structural Study of the Pastiglia and Gilding Decoration at the Vank Cathedral and Bethlehem Church in Isfahan
باستان سنجی
Archaeometry
پژوهشي
Original Research
<div style="text-align: justify;">اوج استفاده از لایهچینی، که بهعنوان یک فن وابسته به طلاکاری شناخته میشود، در ایران مربوط به دورهی صفوی است. عموماً هدف از اجرای لایهچینی، ایجاد یک سطح برجسته برای اجرای آرایهی طلاکاریست. کلیسای بیتلحم یا بیدخم و کلیسای جامع وانک یا سنسور، دو کلیسای مربوط به دورهی صفوی مورد بررسی در این پژوهش، از مشهورترین کلیساهای ارمنیان جلفای نو در اصفهان هستند که دارای لایهچینی و آرایهی طلاکاری هستند. ناشناخته بودن مواد تشکیلدهندهی ساختار این آرایهها و وجود ابهام در روش اجرا و فن اجرایی لایهچینیها و آرایههای طلاکاری کلیساهای ارامنه مسالهی اصلی این پژوهش است. پژوهش حاضر، با بهره جستن از روشهای پیرولیز-کروماتوگرافیگازی- طیفسنجی جرمی (<span dir="LTR">Py-GC-MS</span>) و کروماتوگرافیگازی- طیفسنجی جرمی (<span dir="LTR">GC/MS</span>) به شناسایی و بررسی ساختار بست و چسب مورد استفاده در آرایههای لایهچینی و طلاکاری این دو کلیسا پرداختهاست. همچنین در این مقاله با استفاده از پراشسنجی پرتو ایکس (<span dir="LTR">XRD</span>) و طیفسنجی انرژی پرتو ایکس پراکندهشده (<span dir="LTR">EDX</span>) در کنار میکروسکوپ الکترونی روبشی (<span dir="LTR">SEM</span>) به بررسی ساختار بلوری ترکیبات معدنی و همچنین شناسایی مواد معدنی موجود در ساختار این آرایهها پرداخته شدهاست. سپس با مقایسهی نتایج حاصل از این پژوهش، با نتایج مربوط به بررسیهای انجامیافته بر روی لایهچینیهای بناهای عالیقاپو، هشتبهشت و چهلستون اصفهان، در صدد رسیدن به یک نتیجهگیری کلی در مورد آرایههای لایهچینی و طلاکاری مربوط به دورهی صفوی اصفهان بوده است. نتایج حاصل از آنالیز، سریشم بودن بست در ترکیبات معدنی لایهچینیهای کلیساهای وانک و بیتلحم را اثبات نمود، همچنین بخش معدنی آرایههای لایهچینی از ترکیب گچ و یک نوع رس حاوی کوارتز و غنی از اکسید آهن (گل ارمنی) تشکیل شدهاست. با توجه به نتایج، روغن بزرک بهعنوان چسب مورد استفاده برای چسباندن ورقهی طلا شناسایی شد.</div>
<div style="text-align: justify;"><br>
The pastiglia technique has been widely used as the preparation layer for gilding decoration in Iran during the Safavid period. Generally, the purpose of pastiglia is to create a prominent surface for the gilding array<strong>. </strong>The main research issue is the lack of technical and structural knowledge of the layered arrays of the two churches under study. Lack of sufficient research and resources on the technical and structural knowledge of Pastiglia and gilding decorations in the Armenian churches of Julfa, and also the existence of technical ambiguities and lack of clarity on the origin of art of Isfahan Armenians, such as architectural decorations and especially Pastiglia art, are the necessities of doing this research. The present study provides a technological overview towards the pastiglia employed in the gilding decoration at the Bethlehem Church and Vank Cathedral, as two important Armenian monuments from the Safavid era at New Julfa in Isfahan, using pyrolysis–gas chromatography-mass spectrometry (Py-GC-MS), gas chromatography-mass spectrometry (GC/MS), X-ray diffractometry (XRD) and scanning electron microscope coupled with energy dispersive X-ray spectrometry (SEM-EDX). GC/MS and Py-GC-MS used for the characterization of organic materials of samples and XRD and SEM-EDX used for the characterization of inorganic materials of samples. The analytical data show that animal glue was used as a binding medium of pastiglia while linseed oil was probably employed as the mordant agent in the gilding decorations; Furthermore, linseed oil was used as a varnish layer on the gilding decorations of Vank cathedral. Also, the inorganic part of the pastiglia substrate showed to have been composed of gypsum and an iron-rich clay. These results are discussed in the larger context of the pastiglia technique in other contemporary historical monuments in Isfahan. It can be said that this present research is looking for structural and technical differences and affinities of these decorations in Isfahan Armenian and Islamic buildings at Safavid era.<br>
</div>
کلیسای وانک, کلیسای بیتلحم, لایهچینی, طلاکاری, صفوی
Armenian Churches, Wall Decorations, Animal Glue, Linseed oil, Armenian Bole
25
39
http://jra-tabriziau.ir/browse.php?a_code=A-10-351-1&slc_lang=fa&sid=1
Tina
Tinati
تینا
طینتی
tinaaatinati@gmail.com
10031947532846005715
10031947532846005715
No
Tabriz Islamic Art University
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
Yaser
Hamzavi
یاسر
حمزوی
y.hamzavi@tabriziau.ac.ir
10031947532846005716
10031947532846005716
Yes
Tabriz Islamic Art University
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
Parviz
Holakooei
پرویز
هلاکویی
parvizholakooei@gmail.com
10031947532846005717
10031947532846005717
No
Isfahan Art University
دانشگاه هنر اصفهان
Maria Perla
Colombini
ماریا پرلا
کلمبینی
maria.perla.colombini@unipi.it
10031947532846005718
10031947532846005718
No
University of Pisa
دانشگاه پیزا