طراحی مدل‌ عامل‌محور و کاربرد آن در باستان‌شناسی - پژوهه باستان سنجی
سال 4، شماره 1 - ( 1397 )                   سال 4 شماره 1 صفحات 80-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farjamirad M, Niknami K A. Developing an Agent-Based Model for Archaeological Applications. JRA 2018; 4 (1) :67-80
URL: http://jra-tabriziau.ir/article-1-92-fa.html
فرجامی راد مهدخت، نیکنامی کمال الدین. طراحی مدل‌ عامل‌محور و کاربرد آن در باستان‌شناسی. پژوهه باستان سنجی. 1397; 4 (1) :67-80

URL: http://jra-tabriziau.ir/article-1-92-fa.html


1- دانشگاه تهران ، mahdokht27@gmail.com
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (3906 مشاهده)
به ‏کارگیری کامپیوتر و دانش نرم ‏افزاری در تجزیه ‏و تحلیل داده‏ های باستان‏ شناسی به‏ طور چشم‏گیری در دهه‏ های اخیر افزایش یافته است. یکی از تازه‏ های علوم نرم ‏افزاری در باستان ‏شناسی استفاده از مدل‏سازی عامل محور برای مطالعه‏ ی ارتباط میان انسان عصر باستان با محیط و آثار فیزیکی به‏ جای مانده از آن و آزمایش فرضیات متداول در خصوص جوامع باستانی است. سیستم ‏های عامل محور معمولاً در محیط برنامه‏ نویسی نت لوگو و یا پایتون طراحی و اجرا می‏ شوند. در باستان ‏شناسی با به‏ کارگیری دانش نرم‏ افزاری و با استفاده از داده‏ های باستان ‏شناختی می‏ توان یک جامعه ‏ی باستانی را شبیه‏ سازی کرد و با تعریف الگوهای رفتاری موردنظر برای عوامل تشکیل‏ دهنده ‏ی آن جامعه کنش و واکنش عوامل را در مواجهه با یکدیگر و با محیط اطرافشان سنجید و مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. یکی از ویژگی‏ های سیستم‏ های عامل محور قابلیت تعریف و اجرای چند پارامتر به‏ طور هم‏زمان است. به ‏این‏ ترتیب می‏ توان برای آزمایش چند فرضیه‏ ی متداول و مهم در خصوص یک جامعه‏ ی باستانی چند نوع داده‏ ی متفاوت را به‏ صورت متغیر در سیستم طراحی کرد و با تغییر دادن آن‏ ها نتایج متفاوتی را در تحلیل داده ‏ها به دست آورد و سپس آن‏ ها را با داده ‏های واقعی مقایسه کرد. به عبارتی ساده ‏تر با استفاده از سیستم‏ های عامل محور می‏ توان یک جامعه‏ ی باستانی را بازسازی کرده و با آزمایش آن با داده ‏های متفاوت به روند شکل‏ گیری یک الگوی رفتاری و اجتماعی خاص پی برد. این مقاله قصد دارد خوانندگان و علاقه‏ مندان را با کاربرد سیستم ‏عامل محور در باستان‏ شناسی و روند طراحی، ساخت و تحلیل داده‏ های به‏ دست‏ آمده از آن آشنا سازد. همچنین برای درک بهتر از چگونگی ساخت و کارکرد چنین سیستم ‏هایی دو نمونه ‏ی موفق از شبیه‏ سازی عامل محور در مطالعات باستان ‏شناسی در این مقاله معرفی‏ شده ‏اند.
متن کامل [PDF 1311 kb]   (1269 دریافت)    
یاداداشت علمی: پژوهشي | موضوع مقاله: باستان سنجی
دریافت: 1396/9/21 | پذیرش: 1397/3/5 | انتشار: 1397/4/10 | انتشار الکترونیک: 1397/4/10

فهرست منابع
1. Lake MW. Explaining the past with ABM: on modelling philosophy. Agent-based Model. Simul. Archaeol., Springer; 2015, p. 3–35.
2. Romanowska I. So You Think You Can Model? A Guide to Building and Evaluating Archaeological Simulation Models of Dispersals. Hum Biol 2015;87:169–92. [DOI:10.13110/humanbiology.87.3.0169]
3. Epstein JM. Agent-based computational models and generative social science. Complexity 1999;4:41–60.
4. Epstein JM. Why model? J Artif Soc Soc Simul 2008;11:12.
5. Starfield AM, Smith KA, Bleloch AL. How to model it: Problem solving for the computer age. Interaction Book Company; 1994.
6. Gilbert N, Troitzsch K. Simulation for the social scientist. McGraw-Hill Education (UK); 2005.
7. Epstein JM. Why model? J Artif Soc Soc Simul 2008;11:12.
8. Wilensky U. NetLogo. Center for Connected Learning and ComputerBased Modeling. Northwest Univ Evanst 1999:http://ccl.northwestern.edu/netlogo/.
9. Grimm V, Railsback SF. Individual-based Modeling and Ecology:(Princeton Series in Theoretical and Computational Biology) 2005.
10. Dean JS, Gumerman GJ, Epstein JM, Axtell RL, Swedlund AC, Parker MT, et al. Understanding Anasazi culture change through agent-based modeling. Dyn Hum Primate Soc Agent-Based Model Soc Spat Process 2000:179–205.
11. Stonedahl F, Wilensky U. NetLogo Artificial Anasazi model. Center for Connected Learning and Computer-Based Modeling. Northwest Univ Evanst 2010:http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/Artific.
12. Axtell RL, Epstein JM, Dean JS, Gumerman GJ, Swedlund AC, Harburger J, et al. Population growth and collapse in a multiagent model of the Kayenta Anasazi in Long House Valley. Proc Natl Acad Sci 2002;99:7275–9. [DOI:10.1073/pnas.092080799]
13. Janssen MA. Understanding artificial anasazi. J Artif Soc Soc Simul 2009;12:13.
14. Swedlund AC, Sattenspiel L, Warren AL, Gumerman GJ. Modeling archaeology: origins of the artificial Anasazi project and beyond. Agent-based Model. Simul. Archaeol., Springer; 2015, p. 37–50.
15. Brughmans T, Poblome J. Roman bazaar or market economy? Explaining tableware distributions through computational modelling. Antiquity 2016;90:393–408. [DOI:10.15184/aqy.2016.35]
16. Brughmans T, Poblome J. MERCURY: an ABM of tableware trade in the Roman East. CoMSES Comput Model Libr 2015.
17. Brughmans T, Poblome J. MERCURY: an agent-based model of tableware trade in the Roman East. J Artif Soc Soc Simul 2016;19:3. [DOI:10.18564/jasss.2953]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهه باستان سنجی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research on Archaeometry

Designed & Developed by : Yektaweb