استفاده از تابع پالس پویا برای مدل‌سازی مفهومی سه‌بعدی بناهای تاریخی - پژوهه باستان سنجی
سال 5، شماره 1 - ( 1398 )                   سال 5 شماره 1 صفحات 177-167 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadehashrafi B, Roohi S. Using Dynamic Pulse Function for Semantic 3D Modeling of Historical Landmarks. JRA 2019; 5 (1) :167-177
URL: http://jra-tabriziau.ir/article-1-190-fa.html
علیزاده اشرفی بهنام، روحی صمد. استفاده از تابع پالس پویا برای مدل‌سازی مفهومی سه‌بعدی بناهای تاریخی. پژوهه باستان سنجی. 1398; 5 (1) :167-177

URL: http://jra-tabriziau.ir/article-1-190-fa.html


1- دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، b.alizadehashrafi@tabriziau.ac.ir
2- دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده:   (3481 مشاهده)
تابع پالس پویا (DPF) (Dynamic Pulse Function) نسخه بهبودیافته‌ای از PF (Pulse Function) است. این تابع تصویر نهایی را بر اساس هندسه واقعی و متناسب با عرض و ارتفاع نما تولید می‏ نماید. الگوریتم DPF در زمان نگاشت آن بر روی مدل سه‌بعدی، از اعوجاج تصویر جلوگیری می ‏کند. با توجه به اینکه هر دو الگوریتم تابع پالس و تابع پالس پویا نوعی از روش‌های بافت سازی رویه‏ ای محسوب می‌شوند، در این مقاله هدف ایجاد مدل‏ هایی با سطح جزییات رده 3 (LoD3) است. در روش‌های برگرفته از الگوریتم DPF که با جزئیات LoD2 ایجاد می‌شوند، هندسه پنجره ‏ها و درها در یک فایل شمای XML  (Extensible Markup Language) که هیچ اتصالی با مدل سه‌بعدی برای مثال در فرمت CityGML (فرمت تبدیل داده-Data exchange format) ندارد، ذخیره می‌گردد و بافت تصویری به شکل دوبعدی و با واقع‌گرایی بالایی بدون مشکل خوابیدگی هندسه ‏های فرورفته یا برآمده، ایجاد می‌گردد. در این تحقیق، پارامترهای مربوط به DPF با به‌کارگیری زبان برنامه‌نویسی Ruby در نرم‌افزار SketchUp Trimble، به‌منظور تولید خودکار موقعیت دقیق و عمق پنجره‌ها و درها با جزئیات LoD3 و بر اساس الگوریتم DPF به‌دست‌آمده است. مزیت استفاده از این روش، تولید خودکار تعداد انبوهی از هندسی‏ های مشابه و بافت‌های تصادفی از نمای واقعی ساختمان است. پنجره ها و درها و سایر المان‌های نما با استفاده از پارامترهای الهام گرفته از DPF همراه با تعریف موجودیت‏ ها و لایه‏ های پنجره ‏ها و عمق دقیق آن‌ها، به‌طور خودکار ایجاد می‌گردند. این الگوریتم می‌تواند کاربرد بسیاری در مدل‏سازی بناهای تاریخی داشته باشد که علاوه بر کیفیت بالا و حجم پایین، در آن می ‏توان پایگاه داده مکان محور توصیفی برای همه المان‌ها ایجاد کرد.  
متن کامل [PDF 1776 kb]   (883 دریافت)    
یاداداشت علمی: یادداشت فنی | موضوع مقاله: باستان سنجی
دریافت: 1398/1/26 | پذیرش: 1398/3/31 | انتشار: 1398/4/10 | انتشار الکترونیک: 1398/4/10

فهرست منابع
1. Brutto M Lo, Spera MG. Image-based and range-based 3D modelling of archaeological cultural heritage: the Telamon of the temple of Olympian Zeus in Agrigento (Italy). Int Arch Photogramm Remote Sens Spat Inf Sci 2011;37.
2. Labetski A, Kumar K, Ledoux H, Stoter J. A metadata ADE for CityGML. Open Geospatial Data, Softw Stand 2018;3:16. [DOI:10.1186/s40965-018-0057-4]
3. Alizadehashrafi B. Using Parameters of Dynamic Pulse Function for 3D Modeling In LoD3 Based on Random Textures. Int Arch Photogramm Remote Sens Spat Inf Sci 2015;40. [DOI:10.5194/isprsarchives-XL-1-W5-51-2015]
4. Alizadehashrafi B, Rahman AA. CAD-based 3D semantic modeling of Putrajaya. Proc. Jt. ISPRS Work. 3D city Model. Appl. 6th 3D GeoInfo Conf., 2011.
5. Zadeh PA, Wei L, Dee A, Pottinger R, Staub-French S. BIM-CITYGML data integration for modern urban challenges. J Inf Technol Constr 2019;24:318-40.
6. Donkers S, Ledoux H, Zhao J, Stoter J. Automatic conversion of IFC datasets to geometrically and semantically correct CityGML LoD3 buildings. Trans GIS 2016;20:547-69. [DOI:10.1111/tgis.12162]
7. Kolbe TH, Gröger G, Plümer L. CityGML: Interoperable access to 3D city models. Geo-information disaster Manag., Springer; 2005, p. 883-99. [DOI:10.1007/3-540-27468-5_63]
8. Gröger G, Kolbe TH, Nagel C, Häfele K-H. OGC city geography markup language (CityGML) encoding standard 2012.
9. Haist J, Coors V. The W3DS-Interface of Cityserver3D. Eur. Spat. Data Res. ua Next Gener. 3D City Model. Work. Pap. Particip. Ed., 2005, p. 63-7.
10. Scarpino M. Automatic SketchUp: Creating 3-D models in ruby. Eclipse Engineering LLC; 2010.
11. Alizadehashrafi B, Baig SU. Framework for Malaysian 3D SDI in CityGML. FIG2014 2014.
12. Arroyo Ohori K, Diakité A, Krijnen T, Ledoux H, Stoter J. Processing BIM and GIS models in practice: experiences and recommendations from a GeoBIM project in the Netherlands. ISPRS Int J Geo-Information 2018;7:311. [DOI:10.3390/ijgi7080311]
13. Alizadehashrafi B, Rahman AA. Towards Enhancing Geometry Textures of 3D City Elements. Dev. Multidimens. Spat. Data Model., Springer; 2013, p. 135-53. [DOI:10.1007/978-3-642-36379-5_9]
14. Alizadehashrafi B, Rahman AA, Coors V, Schulz T. 3D navigation systems based on synthetic texturing 2009.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهه باستان سنجی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research on Archaeometry

Designed & Developed by : Yektaweb